Alla inlägg den 5 september 2012

Av Laura - 5 september 2012 18:45

Jag vill åka utomlands. Långt bort helst. Men jag får hålla mig till januari, det är ju inte så farligt lång tid så egentligen ska jag inte klaga. Idag fick jag ett mejl som sa att jag inte längre står som reserv till den Argentinska tangoklassen utan att jag får gå den! Då kan jag fly till Argentina en och en halv timme varje måndag också. Lyxigt.


Igår drack jag grönt mangote ur fin kopp på Babettes kafferi. Om ni har vägarna förbi Linköping (jag hoppas att de som redan bor här inte har undgått detta myscafé) så missa inte Babettes! Här kan man fika, bruncha och gå på events ibland. Igår strömmade det fransk lite knastrig musik ur högtalarna på en behaglig volym. Det tillsammans med gott te och mysig, asymetrisk inredning förgyllde tisdagens förmiddagsplugg må jag säga.





 

     

Tisdag blev onsdag och te blev vin. Rött mustigt vin hör för mig hösten till. Nedan följer tips på tilltugg till en vinkväll, som man förstås kan använda som snacks på en fest eller som en del av en buffé. Håll tillgodo.


 


Grönsaksstavar att dippa med:

På bilden är det morötter och rödbeta men man kan förstås ha broccoli, blomkål, gurka, paprika, squash eller något annat gott. Minimajs kanske?


Oliver fyllda med ekologisk getost, valfri sort. Om man kör helt vegansk Raw Food kan man förstås utesluta osten. Köp urkärnade goda oliver (på bilden är det kalamata- och halkidikioliver) och stoppa i små stavar av osten i hålet där oliven kärnats ur. Piffigt och gott!


Ärtpté/ärtdipp (den gröna röran i den gröna kaffekoppen):

Du behöver 3/4 gröna ärtor (tinade), 1 avokado, 1,5 msk vit miso, 1 vitlöksklyfta, 2 msk tamari, någon matsked olivolja, peppar (salt vid behov, men mison och tamarin ger en hel del sälta). Jag körde på lite citronsaft också men det är en smaksak. 

Mixa alting slätt och dippa grönsakerna i detta sköna gröna goda. 


Grymma gurksnacks med röd paprikapaté:    


Skär gurkan i 1/2 cm-tjocka bitar, klicka på patén, strö över några pinjenötter och "flagga" med en liten persiljekvist!

Så här tillverkas paprikapatén:

Mixa följande i mixer...

...en röd paprika

...en tomat

...åtta soltorkade tomater

...en msk pressad citronsaft

...en halv vitlöksklyfta

... en halv dl pumpakärnor

... en halv dl pinjenötter

...ev en liten bit lök, purjolök eller salladslök

...salt och peppar vid behov (jag behövde bara peppar)


Avnjut med gott vin, en bra låt på LP-spelaren (eller på spotify) eller med höstregnets smatter mot rutan. Eller bjud någon du tycker om.  



Presentation

En blogg om min "Raw Food-resa" som tar fart sensommaren/hösten 2012 då förändringen blev ett faktum.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

I mina hörlurar just nu

Strövtåg i hembygden (Mando Diao)

Är du fortfarande arg? (Säkert)

Höstvisa (Tove Jansson) 

Second Cut (Timo Räisänen) 

I'll Be Seeing You (Billie Holiday)

Fulla för kärlekens skull (Eldkvarn)

Involved (Gossip)

Sommar på speed (Tomas Andersson Wij)

Över sundet (Thåström)

Veckans bär/frukt

Nypon

 

C-vitaminrika, lite underskattade  (!) bär, som sägs motverka hjärt- och kärlsjukdomar, viss typ av cancer och vara bra för lederna (motverka artros). Man kan torka nypon, koka soppa på dem, göra vin på dem, laga sylt, chutney och marmelad...

 

Dadlar 

 

Dadeln är egentligen ett bär. Det växer på dadelpalmen i subtropiskt klimat. Dadeln är rik på energi och socker, den funkar bra som sötningsmedel i bakning och är god att äta som snacks! Dadlar är rika på vitamin A, vitamin B, kalcium och järn.

 

Gojibär


Ett superbär som är rött, litet och har sötsyrlig smak. Det innehåller 7 av de 8 essentiella aminosyrorna, och en massa annat bra (zink, selen, c-vitamin, kalcium mm). Man kan till exempel ha gojibär i te, som snacks, i m&uuml;sli, i sallad och i drinkar/smoothies.

 

Mullbär


Fungerar som snacks, sötningsmedel, m&uuml;sliingrediens eller salladstopping i torkad form. Söt, kola-aktig och lite jordig smak. Innehåller nyttigheter, verkar stabilisera blodsockret (=minska sötsuget) och är jättegott! 

Mer inspiration

Butik & kafé: Blueberry Lifestyle

Ericas blogg: rawfoodbyerica.se

Böcker: 

- "Pigg och glad med RAW FOOD" av Vibeke Amdisen

- "Raw Food med två detoxveckor" av Ulrika Davidsson

- Tre böcker om Raw Food av Erica Palmcrantz Aziz (Bl.a. "Raw Food delight" och "Raw Food - ett lättare liv på två veckor")

- http://rawfood.se/


Ovido - Quiz & Flashcards