Alla inlägg under augusti 2012

Av Laura - 31 augusti 2012 21:04

Det har regnat i princip hela dagen och lika grått som det var i Linköping var det i Norrköping där jag har spenderat stor del av dagen. Vädret passade förvisso min sinnesstämning idag, så för att bli på lite bättre humör fick det bli en chokladmousse till fredagsdessert.


Kanske behövs en tur till huvudstaden imorgon kväll som uppiggande medicin :)


Raw Food-chokladmousse, till en person:
1/2 färsk avokado
1 msk carobpulver
1 msk kakaopulver
1 msk agavesirap
Topping: hackad mandel, kanel och ev andra frön, kokos


Mosa avokadon med agavesirap, kakao och carobpulver och strössla toppingen över. Njut.


Vad är carobpulver? Ett mjöl från carobträdet. Mjölet liknar kakao men är lite ljusare, sötare (kan användas som sötningsmedel i tex Raw Food-desserter!) och mer kolaaktigt. Det här är supergott och innehåller mycket kalcium (medan kakao innehåller mycket magnesium). Carobpulver sägs lugna orolig mage.

Av Laura - 30 augusti 2012 07:56

Världens godaste frukostgröt!

Bovetefrukostgröt, en portion:
1 banan
1-1,5 dl bovete, blötlagt i 30 minuter (det skall vara rått bovete som har en grönvit färg, inte gyllembrunt bovete)
Att söta med: 1 msk honung/agavesirap eller två blötlagda fikon
Tillbehör: bär, frukt, frön och kanel

Skölj bovetet ordentligt, mixa det med bananen och valt sötningsmedel. Lägg upp i en skål, lägg på bär, frukt och strössla med linfrön och solroskärnor och avsluta med några nypor kanel.

Bovete har inget att göra med vete, det är ett mumsigt frö som är glutenfritt och innehåller massa nyttigheter (kostfibrer, zink, järn, selen mm).

Av Laura - 28 augusti 2012 20:30

Det regnade i eftermiddag. Jag upptäckte dessutom att jag hade tvättat bort Roffes signatur i guldtext från min Roffe Wikström-tröja. Typiskt. 


Kvällens räddning blev en helt fantastisk Raw Food Sushi, på mitt eget vis och det är helt klart en ny favorit. Tyvärr hade jag inga ätpinnar, så det blev fingermat till middag :)


Detta behövs till en rulle:

1/4 stort blomkålshuvud

1/2 dl solroskärnor

Olivolja, balsamvinäger, salt

1 vitlöksklyfta

2 cm färsk ingefära

1 ark nori

En bambumatta (att rulla med)

Tamarisoya

1/4 gurka i långa smala stänger

1/2 avokado tunnt skivad

Man kan ha morot i tunna stänger och/eller paprika i tunna stänger också men jag hade inget sådant hemma.


Gör så här:

1: Lägg tunnt skivad ingefära i balsamvinäger så att det täcker (bra att göra nån timme innan servering)

2: Mixa blomkål, pressad vitlök, salt, en skvätt olivolja (ca en msk) och solroskärnor i en mixer tills allt är finfördelat - detta är riset!

3: Lägg ut bambumattan   och lägg sedan noribladet med den blanka sidan nedåt   och sprid ut "riset" (= blomkåls- och solroskärnemixen) på noribladet  varefter grönsakerna (i mitt fall gurka och avokado) läggs ut i den riktningen så att rullen blir rullbar (se gurkan på bilden). Sen blir det så här fint:


 

Detta serveras med den inlagda ingefäran, tamari, eventuellt wasabi (hade tyvärr ingen sådan) och misosoppa i en kopp.

 


Snart blir det Sushi-fest tror jag bestämt!  

Av Laura - 27 augusti 2012 20:34

Jag gillar verkligen min nya mat och mitt kök ser ut som någon form av stökigt laboratorium... Stavmixern trängs med råsaftspressen, blötlagda nötter, rispapper, alger, svenska äpplen, färsk ingefära, min stora mixer och en massa annat! I den här färggranna röra var det idag dags att göra nötmjölk. Den kan varieras i all oändlighet, nedan ger jag två exempel. Nötmjölk kan användas i smoothie, man kan dricka den som den är och man kan ha den till bär (till exempel kall mandelmjölk med färska blåbär - jättegott!). mjölken håller några dagar i kylskåpet, så gör små satser i taget.

Cashewnötsmjölk:
5 torkade aprikoser
5 dl vatten
100 g cashewnötter

Låt aprikoserna ligga i vattnet ca 5 minuter innan alla ingredienser mixas till en jämn mjölk.

Mandelmjölk:
4 torkade fikon
5 dl vatten
100 g sötmandel

Låt fikonen ligga i vattnet ca 5 minuter och mixa sedan alla ingredienser till en jämn mjölk.

Idag började skolan och således matlådedags. Synd att maten aldrig ser så tråkig ut som i en matlåda, tror att jag i fortsättningen skall hålla mig till att fota mat på tallrik.

Av Laura - 26 augusti 2012 20:14

Middagen fick bli algsallad som sattes samman i all hast för jag var så hungrig efter joggingturen. Det var ganska lätt, algerna som är torkade ska ligga i blöt ca 10 minuter och sedan kramas ur och användas som salladsingrediens. Jag hade babyspenat, champinjoner, soltorkad tomat samt en mix av cashewnötter, linfröolja, citron, solrosfrön och chili tillsammans med algerna. Det hela smakade helt okej, men imorgon måste jag köpa tamari (äkta kinesisk soya) vilket jag tror får algerna att smaka mycket bättre!

Planer på ämnen som kommer snart framöver är NÖTMJÖLK, GRODDNING, RAW FOOD-DESSERTER och SOPPOR.

Och: Jag har äntligen anmält mig till yoga - Kundaliniyoga - som börjar nästa torsdag, spännande!!

Av Laura - 26 augusti 2012 18:09

Sojabönor ingår tydligen inte i Raw Food kost (med anledning av att de är hybridiserad, allergiframkallande och svårsmälta - miso är dock helt ok!) och eftersom jag ska äta strikt Raw Food hela september ut tvingades jag på grund av detta skaffa mig nya frukostrutiner. Men oh så gott det blev, denna frukostdrink/gröna smoothie kan jag tänka mig att dricka varenda morgon resten av livet, mmmmm! Dessutom fick jag använda min råsaftspress till denna smoothie vilket gjorde det ännu roligare.

Grön frukostsmoothie, 1 person:
Två medelstora, helst svenska äpplen
En halv gurka
En halv avokado
En halv fryst banan
En stor näve spenat
En tesked linfröolja

Pressa äpplen och gurka i juicepressen, mixa sedan juicen i mixer med övriga ingredienser. Blir en krämig supergod frukostsmoothie som ger massa god energi.

Eftersom jag kom hem till min juicemaskin (efter 3 månader) igår så var jag tvungen att använda den lite mer så slängde ihop en morot-och rödbetsjuice som var över förväntan. Den blev söt och god. Använde ungefär lika mycket morötter som rödbetor.

Jag tror att söndag framöver skall bli min juicefastedag, det vill säga den dag i veckan som man bara dricker frukt- och grönsaksjuicer.





Av Laura - 25 augusti 2012 18:34

Jag börjar numera morgnarna med ett glas "grönt vatten" = vatten där en tesked vetegräspulver och en tesked spirulina rörs ut. Båda dessa ämnen innehåller nyttigt klorofyll. Spirulina är en mikroalg som huvudsakligen består av      

proteiner och dessutom innehåller järn, kalcium, magnesium och kalium mm. Vetegräs är hälsofrämjande och innehåller kalcium, jod, järn och zink mm.  


Tips: blanda spirulina- och/eller vetegräspulver i juice eller smoothie (kan även blandas i bröddeg). 


  



När tåget ankom Linköping i förmiddags sken solen. Efter nästan tre månader borta från lägenheten behövdes både skafferi, kyl och frys fyllas på, varför jag begav mig ut på stan. Där fullständigt myllrade det av folk - det var stadsfest nämligen. Jag hittade underbara soltorkade tomater i ett grekiskt tält där det även såldes fina oliver i olika färger, former och storlekar.


 


På trädgårdstorgets grönsaksmarknad köpte jag en svensk liten gurka, en sötpotatis, ett granatäpple och rödbetor. Sedan inhandlades i butik även massa ekologiska varor som cashewnötter, valnötter, torkade frukter, gojibär, frysta blåbär och morötter. Hittade också svenska äpplen (äntligen kommer dem, åh så goda!) och en hård getost (med löpe från växtriket) som blev ett perfekt mellanmål tillsammans med de soltorkade tomaterna.


På den asiatiska lilla butiken på storgatan hittade jag rispapper (äntligen! som jag har letat!) och passade på att köpa torkade alger på en gång. Nöjd! Så till middag fick det bli...


Grönsaksfyllda risbladswraps med cashew- och solroskärnedip:

 

 

 

Till två personer behövs:


En skalad och riven morot

En skalad och riven rödbeta

En skivad avokado

5 cm gurka, strimlad

6 soltorkade tomater

Två nävar färsk babyspenat

1/2 dl cashewnötter

1/2 dl solrosfrön

1/2 pressad citron

1/2 dl olivolja

Chilipulver/cayennpeppar, gurkmeja


Gör så här:

Doppa två rispapper (ett i taget) i en bunke med kallt vatten och lägg ut dem på en skärbräda. Fyll dem med morot, rödbeta, avokado, tomat, gurka och spenat och rulla ihop som en wrap. Jag behöver nog lite träning på att rulla ihop dessa godingar, som ni kanske ser på bilden...men de var riktigt goda ändå!


Ska rätten serveras direkt kan wrapen med fördel skäras upp men ska man ha den i en matlåda är det bättre att låta den vara ouppskuren. Till wrapen serveras en dip som tillverkas genom att mixa cashewnötter, solrosfrön, pressad citron, olivolja och kryddor efter smak. Enjoy!    


Nu öser regnet ner utanför mitt fönster och jag ska dricka ingefärate (riven ingefära som man häller hett vatten över) med agavesirap. Det är gott :) 

 

Av Laura - 23 augusti 2012 09:45

Vilken underbar sommar och vilket oväntat slut.


Medan höstluften forsar in genom det vidöppna fönstret i lägenheten på Katarina Bangata så bestämmer jag mig för en nystart. En make-over, nya tankar och nya projekt. Snart beger jag mig hem till Linköping. Jag har anmält mig till en kurs i Argentinsk tango där i höst och funderar även (efter att hela sommaren ha inspirerats av en kollega och hennes Indienresor) att börja yoga.


"Nyår borde ligga i slutet av sommaren eller i början av hösten" sades det på jobbet härom kvällen när vi kom att tala om alla nya höstprojekt som planerades. Så sant, det passar mig perfekt. Hösten luktar skolstart, nya bruna manchesterbyxor, te, mustigt rött vin...   


Höstens nya projekt stavas också Raw Food; jag ska laga maten, lägga upp recepten och se resultaten. Sommaren med alla svenska bär är en perfekt tid för Raw Food, men även tidig höst med blåbär, björnbär, tidiga höstäpplen, nypon och annat gör det lätt att använda svenska råvaror. Förra sommaren prövade jag Raw Food i en dryg vecka och älskade det verkligen. Den här vändan har jag hållt på i sex dagar och förvånas över hur skönt mätt man blir efter maten och hur sockersuget försvinner. Planen är att köra fullt september ut och sedan kanske börja blanda upp det med lite annat. Jag kommer inte kunna hålla mig ifrån att när november närmar sig kunna koka värmande höstsoppor och baka surdegsbröd att ha till. Men det blir långt senare projekt, nu är det frächa färska råvaror som gäller med sallader, smoothies, kalla soppor, nötter, frön, juicer, teer med mer. 


Det är också det fina med Raw Food (som jag har förstått det) - att det inte finns några regler. Det är ingen diet på det viset utan mer en livsstil där målet är välbefinnande. Det finns förstår "regler" om vilken mat som är Raw Food och inte. Där är grundtanken att det man stoppar i sig skall vara naturligt, opreparerat och inte uppvärmt över 42 grader C. Inom Raw Food utesluts inte gluten, vitt mjöl, vitt socker (man sötar med torkad frukt, färsk frukt, honung och agavesirap) mjölkprodukter (med undantag för get- och fårost), kött eller fisk. Kosten är alltså till stor del vegansk. Raw Food kan man äta uteslutande under vissa perioder, man kan äta den till 75% eller ha den som tillbehör till annan kost alternativt använda som mellanmål (underbara Raw Food-smoothies till exempel, mums!). Mer om vad Raw Food är kommer snarast i framtida inlägg.


Det här är mitt första blogginlägg och jag måste medge att det känns lite läskigt. Jag skriver, raderar, skriver igen och raderar. Så fort man postar inlägget kan alla läsa det. Inte för att jag förväntar mig en enorm anstormning... men ändå. Hur som helst så innefattar ju nystarten även bloggen!   


Premiärsmoothie:


Mitt första recept blir en smoothie jag gjorde häromdan nyss hemkommen efter en långpromenad på söder. Blir den för tjock kan man späda med sojamjölk, vatten eller nötmjölk (mer om olika nötmjölker, hur man gör och vad man kan använda den till kommer i inlägg framöver!)


 

Till tre mindre glas behövs:

En liten banan

En fjärdedels vattenmelon (använd det vita köttet också, det är nyttigast!)

En stor näve färsk bladspenat eller fem kuber fryst

En halv mango

En liten näve valnötter

En tredjedels färsk broccoli (topparna, inte stammen!)

Ev några ärtskott eller melon att toppa med


Mixa allt med stavmixer eller vanlig mixer, späd til önskad konsistens


Läskande juice med sting:


Här behövs en råsaftspress för att pressa juice av ananas och äpple. 


Till en stor juice behövs:

Juice av två äpplen

Juice av en halv ananas 

Mixa juicen med ca 1 cm riven färsk ingefära, 1/2 msk vetegräspulver, en näve bladspenat och vips så har du en superjuice - god och med lite sting av ingefäran. Håll tillgodo!



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

En blogg om min "Raw Food-resa" som tar fart sensommaren/hösten 2012 då förändringen blev ett faktum.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27 28
29
30 31
<<<
Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

I mina hörlurar just nu

Strövtåg i hembygden (Mando Diao)

Är du fortfarande arg? (Säkert)

Höstvisa (Tove Jansson) 

Second Cut (Timo Räisänen) 

I'll Be Seeing You (Billie Holiday)

Fulla för kärlekens skull (Eldkvarn)

Involved (Gossip)

Sommar på speed (Tomas Andersson Wij)

Över sundet (Thåström)

Veckans bär/frukt

Nypon

 

C-vitaminrika, lite underskattade  (!) bär, som sägs motverka hjärt- och kärlsjukdomar, viss typ av cancer och vara bra för lederna (motverka artros). Man kan torka nypon, koka soppa på dem, göra vin på dem, laga sylt, chutney och marmelad...

 

Dadlar 

 

Dadeln är egentligen ett bär. Det växer på dadelpalmen i subtropiskt klimat. Dadeln är rik på energi och socker, den funkar bra som sötningsmedel i bakning och är god att äta som snacks! Dadlar är rika på vitamin A, vitamin B, kalcium och järn.

 

Gojibär


Ett superbär som är rött, litet och har sötsyrlig smak. Det innehåller 7 av de 8 essentiella aminosyrorna, och en massa annat bra (zink, selen, c-vitamin, kalcium mm). Man kan till exempel ha gojibär i te, som snacks, i m&uuml;sli, i sallad och i drinkar/smoothies.

 

Mullbär


Fungerar som snacks, sötningsmedel, m&uuml;sliingrediens eller salladstopping i torkad form. Söt, kola-aktig och lite jordig smak. Innehåller nyttigheter, verkar stabilisera blodsockret (=minska sötsuget) och är jättegott! 

Mer inspiration

Butik & kafé: Blueberry Lifestyle

Ericas blogg: rawfoodbyerica.se

Böcker: 

- "Pigg och glad med RAW FOOD" av Vibeke Amdisen

- "Raw Food med två detoxveckor" av Ulrika Davidsson

- Tre böcker om Raw Food av Erica Palmcrantz Aziz (Bl.a. "Raw Food delight" och "Raw Food - ett lättare liv på två veckor")

- http://rawfood.se/


Ovido - Quiz & Flashcards